nama saya naiza
Friday, October 24, 2008
  Insurance vs Takaful
People always ask me whats the difference between insurance and takaful... almost everytime I met with new people.. that would be among the first question asked..

first of all, takaful is also means insurance. so both terms mean the same things; PROTECTION.

whats makes takaful operator and product Syariah Compliant?

First, Insurance is a contract of buy and sell. company sell protection, policyholder buy insurance. In Islam, buying and selling something that is not certain is wrong. Protection is uncertain. If a person get sick or die then only the insurance company will pay him or her or the nominees. If not, he or she might get some money back. Because of that, Takaful is a concept of donating. Not buying and selling. A takaful plan is like a program, who ever participate in this program is called participant (not a policyholder), the policy book is called certificate, the monthly premium is called contribution and the organization handling this program is called takaful operator not a company..

Second, of course the investment and the way of a takaful operator manages their fund follow islamic law and rules. The law is govern by bank negara. So when bank negara release any takaful licences, we can rest assured that those operators are syariah-compliant. Tak kisah la kalo nama operator tu ada nama omputih pun.. tapi kalo dah namanya takaful memang sumer whole company(operator) pun syariah-compliant

Third, there will be no product which gives fixed interest, which has riba' and such.

Now most people know Prudential got a takaful licence from bank negara about 2 yrs back. It is called Prudential BSN Takaful Bhd. Its a different company from the old Prudential but have similar investment-linked product.

huwargh ngantuk.. esok esok kita belajar benda lain pulak eh..
 
Comments:
Salam Naiza... he he.. dah pernah datang sini cuma biasalahkan... malas betul nak tinggaikan jejak.. It's good to know your blog he..he..
 
ermmm masih tidak jelas, setahu saya takaful mengamalkan konsep al- mudarabah dan mengikut prinsip al-mudarabah perkongsian untung dan rugi sesama peserta dan oprator takaful tidak mengambil alih tangungjawab itu,dan juga tiada jaminan dapat diberikan, betul atau tidak? macam sekarang ni banyak sudah syarikat insurance yang memiliki dana mengikut syariah complience, adakah itu juga haram, saya rasa penerangan anda berkenaan takaful dan juga insurance tidak jelas dan sedikit mengelirukan.
 
Fuad Wahari : Apa yang saya pelajari tentang Insurance & takaful ialah bukan disebabkan nama yang menyebabkan insurance atau takaful itu haram...Ada 3 unsur yang menyebabkan ia tidak boleh dimiliki oleh orang islam...iaitu JUDI, GHARAR & RIBA...Riba juga terbahagi kepada banyak lagi jenis...
 
En Fuad:

memang betul ia bukan sekadar nama, the whole concept berbeza, macam saya katakan, insurance konsep jual beli. dalam Islam kalau jual beli, kita tak boleh beli benda yang belum tentu berlaku, ciri2 ini yang dinamakan gharar tu, yang bermaksud ketidakpastian.

Takaful pulak konsep die adalah program tolong menolong berbentuk tabarru' iaitu derma. jadi dalam konsep ini setiap peserta mencarum duit setiap bulan kedalam tabung tabaru' dan jika ada diantara peserta yang terkena musibah, duit akan dikeluarkan dari tabung tabarru' tersebut. konsep ini adalah konsep yang diterima Islam.

Judi dan Riba adalah perkara yang wujud dalam konsep jual beli insurans, tapi tidak dalam takaful.

konsep mudharabah itu adalah salah satu cara takaful menguruskan tabung tabarru' dan management fees nya.. ada juga yang menggunakan konsep wakalah.. ini semua konsep perniagaan yang dibenarkan dalam Islam. kalau berniaga ikan nak guna mudharabah pun boleh. maksud saya disini takaful tidak semestinya guna konsep mudharabah dan mudharabah tidak semestinya takaful.

polisi investment linked sekarang ada dana syariah compliance, bermaksud premium mengikut allocation akan diinvest ke dana yang syariah compliance, kemudian akan ditolak untuk bayaran cost insurance, balance akan tinggal didalam account. jadi duit simpanan boleh dikatakan bersih, cuma duit yang ditolak sebagai cost insurance itu akan dilaburkan oleh pihak syarikat untuk memastikan die boleh membayar claim, duit claim yang kita dapat yang kita tak tau mana datangnye, sebab datangnya dari syarikat.

susah juga nak explain macam ni, tapi awak pun memang dalam bidang insurance kan, tentu awak pun tahu..
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

My Photo
Name:
Location: Kota Damansara, Malaysia
Me Read
Sayang @ Sex, Blood and The Lies I tell Myself
Azidot Bucuk @ B.L.O.G
Cpah @ ++ a silence i cant ignore ++
Runiz @ Its Runiz life
Im @ just hold on~~To feel is to know deeply
Sarah @ the disturbed mind of queserasera
Naf @ What are days for?
Syimi @ White Coffee and Books
Amir @ To think about it...
Itique @ Me thinking aloud!
Eyzza @ Dramatic... I'm a Dreamer
Maizu @ BEGINS A BEAUTIFUL JOURNEY
Kam @ Kita Adalah Insan Menumpang Atas Dunia...


Archives
April 2005 / May 2005 / June 2005 / July 2005 / August 2005 / September 2005 / October 2005 / November 2005 / December 2005 / January 2006 / February 2006 / March 2006 / April 2006 / May 2006 / June 2006 / July 2006 / August 2006 / October 2006 / November 2006 / December 2006 / January 2007 / February 2007 / March 2007 / April 2007 / May 2007 / July 2007 / August 2007 / September 2007 / October 2007 / November 2007 / December 2007 / January 2008 / February 2008 / May 2008 / August 2008 / September 2008 / October 2008 / November 2008 / January 2009 / February 2009 / March 2009 / July 2009 / September 2009 / October 2009 / December 2009 / October 2010 /


Free counter and web stats


Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]